Fakta menarik mengenai Coke : Coca-Cola
Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat
oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari
seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

1. Dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda Polis/Lebuhraya akan
dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah dijalanraya apabila
berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team.
Cuba tanya Plus Ronda / Polis Lebuhraya, depa guna tak?
2. Cuba kajian ini : Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia
akan hancur atau hilang sama sekali dalamasa 2 hari. Elok untuk yang
meniaga sup tulang!
3. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan
selama 1 jam dan kemudian ‘flush’. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari
tindakan ‘citric asid’ yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk
mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak! ?
4. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chr ome : Lap
bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat
hilang!
5. Untuk menghilangkan kesan ‘corrosion’ atau hakisan pada skru/nat bateri
kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.
6. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang
setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.
7. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin
Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa.
Kesan minyak tu pasti hilang. Kendian bolehlah minum air basuhan tadi
berperisa coke,…he..he..
8. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan
lap. Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual kat
Yawata tu, mahal weh!
9. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh
meleburkan sebatang paku dalamasa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti ! suka
ni!
10. Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain
dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.
11. Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki, [bukan
lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda
amaran “Bahan Kimia Bahaya” atau”Bahan Penghakis : bahaya”. Lori tangki
itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis.
. Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda
amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.
12. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian
enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh…mesti buat overhaul ni!
13. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh
kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah tapi
tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais!. Wahh!
Ras a ca! m minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut akan bertindak
terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum
tidak berapa manis. Lidah ngan otakpun kena tipu. Semua minuman ringan
menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi. 7-up, Drinho, Yeos, Milo,
F&N dll. Sama jer! Anak bapak dan Keluarga 69.
14. Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta
untuk meghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan untuk para pekerja buruh.
Cam candu masuk China dulu. Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari
daun coca [cocaine] dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan CocaCola tu.
15. Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi
dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu
hilang/lebur dalamasa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, kot-kot
gigi tu bleh hilang!
16. Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama jer!
Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut! .
17. DiIndia, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para
peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga
perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun seranggalah pulak.
Saper ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh
serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot?
Cubalah!
18. Syarikat Coke dimiliki oleh pelabur berbangsa Yahudi 100%. Kat Mekah
ada Mecca Cola. Betul ker? Yang pernah pi Mekah bleh confirm kot?

Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang sama cuci
cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas , sembur serangga dll.
Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan
cuci/pelincir/penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas anda boleh cuba
sendiri dirumah jika tak percaya. Yang mana tak pass sains khasnya kimia
dulu masa sekolah bolehlah buat eksperimen sains kimia ni kat rumah.

Tepuk dahi tanya hati….nak minum ke tak? Saya pun minum sekali sekala!
Sama-samalah kita bercoke sambil singgah KFC [Syarikat Yahudi gak!], time
raya, time parti, time kenduri , time bola piala dunia dll.

Terima kasih kerana memberi masa untuk membaca. Bulan ni bulan membaca.
Rajin membaca pasti berjaya. Luang-luangkanlah masa untuk membaca.

Thank Q.